Czy wydajność układów graficznych AMD Radeon dla profesjonalnej linii MacBook Pro jest wystarczająca?

MacBook Pro

W sieci nadal internauci aktywnie dyskutują na temat nowego MacBook’a Pro, a zwłaszcza o modelu 15-calowym laptopa. Zdaniem niektórych użytkowników, przedrostek „Pro” nie jest kompatybilny z grafiką AMD Polaris, ponieważ bardziej przystępna i uniwersalna alternatywa od Nvidii byłaby zdecydowanie lepszym wyborem. Pisaliśmy już o tym, że niektóre niezależne portale przeprowadzały doświadczenia własne, dotyczące wydajności i doszły do wniosku, że GPU od AMD pozwala na szybsze przetwarzanie grafiki 3D i zapewnia lepszą pracę z efektami wizualnymi, podczas gdy Nvidia z tymi zadaniami radzi sobie nieco gorzej, ale za to pozwala grać w najnowsze gry na wysokich ustawieniach. Eksperci uważają, że Apple dokonało właściwego wyboru i jest na to kilka istotnych dowodów.

MacBook Pro nie został stworzony do gier.

Mimo, że Apple postawiło na dobrą kartę grafiki (o której bardzo ciepło wypowiadają się zagraniczni obserwatorzy), kiepsko radzi sobie z grami. Co prawda, tu chodzi o gry, które działają na wysokich ustawieniach. Większość tradycyjnych graczy woli patrzeć i podziwiać otaczający ich świat, zamiast skupiać się na samej rozgrywce, jak na przykład w grze przygodowej lub fantasy, gdzie wygląd odgrywa o wiele większą rolę niż badanie terenu jako proces. Jednakże MacBook Pro jest sprzedawany jako „urządzenie do pracy” i potencjalną grupą docelową są pracownicy zawodów twórczych, takich jak designerzy, projektanci, fotografowie, muzycy, filmowcy i wszystkich innych zawodów korzystających z zaawansowanych programów graficznych, mocno obciążających komputery, dlatego muszą korzystać z urządzeń „Pro”.

Trzeba zwrócić uwagę na to, że Nvidia nadal aktywnie rozwija się na rynku gier komputerowych i w połączeniu z DirectX procesor graficzny może osiągnąć bardzo dobre wyniki. Co prawda, odnosi się to głównie do systemu operacyjnego Windows, a producenci gier nadal skupić się właśnie na nim. Z macOS wszystko jest znacznie bardziej skomplikowane, gdyż na niego projektowane są tylko produkty największych twórców, a już istniejące klienci zawsze porównują z Windowsową wersją, na przykład, Hearthstone od Blizzarda na MacBook’a wygląda bardzo przeciętnie, ponieważ ma niską rozdzielczość (1280×800) i na ekranach Retina wygląda okropnie.

Pragnienie wyróżnienia się.

Apple jest firmą, która zawsze wyróżniała się na tle innych indywidualnym podejściem, dlatego pracuje na swoich autorskich systemach operacyjnych. Powód, dla którego wybór został dokonany na rzecz AMD, opiera się na lepszej pracy procesora graficznego z systemem operacyjnym, a Apple chwali się wspaniałym połączeniem oprogramowania i akcesoriów, więc AMD w tej roli sprawdza się zdecydowanie lepiej. Zamiast wspomnianego wyżej DirectX, Apple ma swoją alternatywę pod nazwą Metal i z tego powodu deweloperzy mają spory kłopot, bo muszą na nowo programować swoje gry, jednak najważniejsza jest inna kwestia. Nvidia bardzo dba o twórców i stara się zrobić wszystko, aby ich komfort pracy był jak największy.

Ponieważ Apple stara się wyróżnić wśród producentów komputerów PC, wybrała inną drogę rozwoju, gdzie nie ma miejsca na układy graficzne Nvidii. Rzecz w tym, że w nich jest używany programowo-sprzętowa architektura obliczeń równoległych, która pozwala znacznie zwiększyć wydajność obliczeniową, a nazywa się CUDA i Nvidia zainwestowała w nią mnóstwo środków. Jak podkreślono w otwartych źródłach, „architektura CUDA daje programiście możliwość na własną rękę organizować dostęp do zestawu instrukcji akceleratora graficznego i zarządzać pamięcią”.

Dlatego jeśli chcesz pracować z Nvidia, trzeba działać w CUDA, a to nakłada pewne ograniczenia, na które w Cupertino nie są gotowi, z kolei AMD oferuje mniej wydajną grafikę, ale łatwiejsze dla programistów środowisko programowania i dostosowywania się, w której łatwiej rozwijać swój Metal. Dlatego zamiast CUDA w rozwiązaniach Nvidia, lepszy dla Apple’a jest wybór na korzyść AMD z otwartą platformą.

Zalety AMD.

W końcu trzeba zrozumieć, że Apple rozwija się samodzielnie, dlatego zrobi wszystko, aby promować swoje autorskie decyzje i własne spojrzenia na graficzny przemysł. Nowe MacBooki Pro zapewniają najwyższą wydajność podczas pracy z wideo. Final Cut Pro na laptopach Apple nie pozostawia żadnych szans Adobe Premiere na system Windows.

Grafika w MacBook’u Pro radzi sobie ze wszystkimi niezbędnymi zadaniami, a już na pewno nie jest słabym punktem profesjonalnej linii laptopów Apple’a. Równie ważny jest inny aspekt: AMD obsługuje system DisplayPort, który pozwala na jednoczesne podłączenie dwóch monitorów 5K do komputera MacBook Pro, co jest nieosiągalne dla grafiki Nvidia.

Dołącz do nas na Facebook’u, aby być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami ze świata Apple’a oraz móc podzielić się z nami swoją opinią w komentarzu.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Wszystkie znajdujące się w treści strony znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością prawowitych właścicieli. Nazwy towarowe Apple, iPhone, iPod, iPad, MacBook, Mac, MacBook Pro, Mac mini, Mac Pro, MacBook Air , Apple Watch są własnością Apple Inc.
 
©[current-year] MacWorks Warszawski serwis Apple